3 tips om rugpijn te verminderen

Typisch… Het weekend begint en net wanneer je hoopt dat je kan ontspannen van een drukke werkweek, steekt die rugpijn de kop op. Je huisarts kan je op dat moment niet bereiken, de pijn is net niet hevig genoeg om naar de spoeddienst te rijden,… Je denkt dat je het wel kan uitzitten door te rusten.

En heel vaak klopt het ook want pijn is een signaal van het lichaam dat er iets niet pluis is. Voor het grootste deel is rust nemen en matig bewegen, m.a.w. binnen de pijngrens, voldoende.

Maar soms is het ernstiger en moet je langs bij je arts!

Vorige week kon je mijn verhaal lezen en ik ben nog steeds volop in behandeling. Kinesist, extra magnesium, voetreflexoloog en binnen 2 weken kan ik bij de osteopaat.

Ik neem ook nog tijd voor mezelf en ga aan de slag met de tips die ik kreeg. Opnieuw mijn emoties een plaats geven, verder opruimen en dingen afwerken. Ik nam deze week de tijd om iets te schilderen. Nog geen hoogstaand werk maar even wat herfstelementen naschilderen van een youtube-filmpje. Het ontspande me.

Herfstelementen - aquarelleren

In kleine stapjes vooruit, al vertelt mijn lichaam dat het nog tijd nodig heeft en vooral veel liefde en zorg. Mijn nek geeft me de meeste klachten. Pijn, vermindering van kracht in mijn rechter arm en tintelingen in mijn gezicht, eveneens rechts.

Waarom deel ik mijn verhaal?

Ik deel mijn verhaal om een inspiratie te zijn. Het leven is niet allemaal rozengeur en maneschijn. De boodschap die ik wil geven is vooral dat enkel klagen niet werkt! Er is maar één weg en dat is vooruit. Elke dag één enkele millimeter vooruit is beter dan stil te staan!

In een schriftje schrijf ik mijn positieve dingen per dag. Oké, door de pijn kwam ik er niet altijd toe. Kleine dingen staan er op: planten water geven, enkele mails afgewerkt, bureau ordelijk, 5 oude kledingstukken weggedaan,…

En een blog geschreven: https://hildeschoonjans.be/waarom-je-beter-naar-een-voetreflexoloog-komt-i-p-v-je-eigen-voeten-masseren/

Dus boodschap nummer één is: elke dag iets kleins doen is prima. Zolang je maar vooruit gaat!

Daarnaast wil ik ook aantonen dat de weg naar genezing tijd vraagt. Er bestaat geen wondermiddeltje die je snel vooruit helpt. Al zou ik blij zijn mocht het er wel zijn. Stel je voor, één pilletje, één spuitje, één sessie en alles is opgelost.

De realiteit is dat het tijd vraagt om dingen op te lossen die zich gedurende maanden of zelfs jaren hebben kunnen ontwikkelen. En ook al zou het fijn zijn om een wondermiddeltje te hebben, ik voel dat ik laagje na laagje dieper werk op genezing. In die paar weken voel ik dat mijn kromgebogen houding rechter is geworden. Tja, ook al is er nog pijn, ik voel dat de pijn verandert. En de pijn is enkel nog in mijn nek, niet meer in mijn onderrug. Die is heerlijk soepel!

En voorzichtig positief kan ik zeggen dat ik iets meer energie heb.

Dus als je net als mij ook ergens mee te maken hebt, gun jezelf tijd om te helen.

Dit gezegd zijnde deel ik 3 tips die je kan doen om rugpijn te verminderen.

Wat kan je doen om de rugpijn te verminderen?

De absolute basis is de reflexzone van de rug masseren op de voeten of op de handen. De therapeutische waarde van voeten is het grootst. Maar je handen zijn wel het meest gemakkelijke. Dus zorg dat je de online workshop handreflexologie zeker gevolgd hebt! Bovendien is deze kennis iets wat ze jou nooit meer kunnen afnemen! En je kan het altijd en overal toepassen!

KLIK HIER voor meer info

Je bewerkt dus de reflexzone van de rug. In eerste instantie is de techniek ondergeschikt. Toch zijn er een aantal hulpmiddeltjes die het effect vergroten.

Natuurlijk heb je hier weinig aan eens de pijn heel hevig is, maar hou dit artikel circulerend door massaal te delen via de knoppen onderaan dit artikel. En neem nu al actie!

Het eerste hulpmiddeltje is de MagnetMassage van ENERGETIX. Met deze massagetool masseer je rustig de reflexzone van de rug. En je mag er ook de rug zelf mee masseren. Dit zorgt voor een ontspanning van de spieren, wat op zich al verlichting van de pijn geeft.

Zelf de rug masseren met je handen, zou ik niet adviseren, tenzij je medisch geschoold bent. Je moet toch in het achterhoofd houden dat een wervelkolom een bijzonder ingewikkelde structuur heeft, waar een verschuiving grote effecten kan hebben. Gebruik dus de MagnetMassage! Hiermee wrijf je zacht op de reflexzone en op de pijnlijke plaats en het kan boven de kleren!

Deze massagesteen gebruik ik ook vaak in mijn voetreflexologie-sessies. Ook al ben ik geen fan van hulpmiddeltjes zoals stokjes, deze massagesteen heeft mijn hart gestolen. Wanneer ik cliënten heb met harde reflexzones, dan maak ik de weefsels soepel d.m.v. deze magneetsteen.

Hoe het allemaal precies werkt, kan ik niet verklaren, maar het harde weefsel krijgt snel veerkracht waardoor ik met mijn duimen dieper kan werken.

Tip 1 en 2 tegen rugpijn

Dus de eerste tip is om handreflexologie toe te passen.

Leer dit zeker aan want tijdens de online workshop leer je je eigen handen bewerken. Super handig want als ik in de supermarkt aan de kassa sta, dan is dit de plaats waar ik handreflexologie toepas. Tijdens vergaderingen of in de file kan het zeker ook, maar dat is in mijn leven niet van toepassing.

Over de supermarkt gesproken. Deze week kon ik er niet aan ontkomen. Pijn of geen pijn, onze voorraadkast was bijna leeg. Heel wat pijn, die ik verlichtte met Panaway. Dadelijk meer daarover. Maar om ook mijn focus te verleggen, deed ik asociaal mijn oortjes in en zette een muziekje op. Het winkelen werd iets aangenamer en toen ik een bekende tegenkwam, gingen de oortje even uit om een babbel te doen.

Tip twee is de massagesteen van Energetix. Perfect voor mij om te gebruiken nu de kracht in mijn vingers tijdelijk wat minder is. Misschien geef ik hem wel aan mijn man en leg ik mijn voeten in zijn schoot. Hint hint… Al weet ik niet of ik dan pijnvrij in de zetel kan liggen.

Tip 3 bij rugpijn

Aanvullend ben ik een hele grote fan van de etherische olie van Young Living.
Met de geurtjes haal je niet alleen sfeer in huis. Het is bijzonder goed om te integreren in het verhogen van je welzijn. Wanneer je pijn hebt dan is er de blend PANAWAYTM  een ideale blend van etherische olie om in je reisapotheek te hebben.

Deze ga je plaatselijk aanbrengen op pijnlijke zones (bij spier en gewrichtspijnen). Ik ben bijzonder goed geholpen met Panaway!

Wil je meer weten over etherische oliën, volg dan zeker mijn gratis webinar: Weg met je herfstdip. Je leert er meer dan enkel het gebruik van Panaway. Dus meld je zeker aan!

Dus wat kan je doen om rugpijn te verminderen?

  • Handreflexologie toepassen
  • Werken met de magneten van Energetix
  • Gebruik maken van etherische oliën

En vooral ook voldoende rust nemen!

Jouw rug is de kapstok van je lichaam, dus deze moet je bijzonder goed verzorgen. Want ook door de stress in je leven kan je letterlijk gebukt lopen.

Ik vind het altijd zo een wonder wat voor een invloed gedachten kunnen hebben op je lichaam. Zowel de positieve, als de negatieve. Wil je daar meer over weten, dan verwijs ik je graag door naar mijn praktijkpagina!

KLIK HIER!

Ondanks de pijn, kan ik toch nog naar jou lachen en wil ik iedereen bedanken voor de hartverwarmende reacties.

PS: plannen voor deze avond. Een macaron schilderen, samen met Feiko. En als de kindjes in bed liggen mijn voeten in Nico zijn schoot leggen.