Een grote fout die ik beging met zware gevolgen

Maar al te vaak zie ik het gebeuren en het is ook één van mijn grootste fouten geweest.
En daarom deze blog, om jou te behoeden voor deze fout omdat het echt wel zware gevolgen kan hebben.

Fouten maken we allemaal en dat is helemaal ok.
Zolang je maar leert uit je fouten.

En soms leer je het meteen door een harde les.
Soms is het een proces van lange duur.
Of soms is het een combinatie.

Een burn-out, depressie (met wat voor oorzaak dan ook), CVS,…
Ik zal maar even kort door de bocht, alles over een gelijke kam scheren omdat het vaak samenhangt.

Maar hoe leuk voetreflexologie is, op een bepaald moment heb ik het echt gehad met mijn praktijk!
En daarbij de combinatie met de kinderen.

Ik wilde iedereen helpen en voor iedereen goed doen en dat is een grote fout

Bij de quotes over etherische olie kwam ik een leuke tegen: “You can’t make everybody happy, you’re not an essential oil”.

Maar als starter maak je de fout om je cliënten jouw agenda te laten bepalen.
Je bent zo enthousiast dat iemand belt voor een afspraak dat je ze in al hun grillen op hun wenken inplant.

De telefoons van de dringende afspraken zijn het ergste!
Je krijgt het voor elkaar om je dag toch met een uur te verlengen, kindjes naar de oppas, man komt vroeger thuis van het werk,…
Die cliënt is niet op afspraak!

Achteraf kan er om gelachen worden, maar fijn is het allerminst op dat moment.
Ik durf zelfs de woorden frustratie en teleurstelling in de mond nemen.
Schaamte en schuldgevoel, horen er ook nog eens bij.

Eigenlijk allemaal lage frequenties die er voor zorgen dat je zelf ziek wordt.
Op zulke momenten stel je je eigen praktijk in vraag.

Maar je weet ook dat succesvolle mensen, niet zonder tegenslagen zijn.
Zij stellen zich opnieuw recht en bedenken hoe het anders kan.

Ik ben voor mezelf een analyse gaan maken.
Wat doe ik graag en wat minder of wat helemaal niet.

Zelf ben ik geen beller. Mailen vind ik fijner. En het nadeel van telefoons is dat mensen op elk moment van de dag, avond, nacht bellen. Of ze bellen op de voicemail van een kantoortelefoon dus als je terug belt dan kom je bij de receptioniste uit,…

Het ergste aan afspraken maken via de telefoon is “het verantwoorden” waarom je op hun gekozen momenten niet beschikbaar bent.

Dus voor mezelf heb ik beslist om te werken met een online agenda

  • Een afspraak is alleen in te plannen volgens de blokken die vrij zijn
  • Geen dubbele afspraken
  • Ik heb meteen de juiste contactgegevens
  • Mensen kunnen hun afspraak zelf annuleren
  • Mijn agenda staat 24 uur op voorhand vast
  • Geen telefoons tussendoor
  • Bespaart veel tijd uit

Mijn grote fout was dus mijn eigen grenzen niet bewaken.
Eigenlijk kende ik mijn eigen grenzen niet, tot ik er tegenaan botste.
Een harde les dus in mijn geval met een heuse emotionele rollercoaster.

Mijn tip aan jou is om voor jezelf uit te maken:

  • Hoeveel uur jij wilt werken in je praktijk
  • Hoeveel geld je wilt verdienen met je voetreflexologie
  • Wat met de kinderen en het huishouden
  • Wanneer plan je je boekhouding in
  • Op welke dag werk je sowieso niet
  • Op welke manier mogen cliënten jou contacteren voor een afspraak

Waarom sprak ik over burn-out, depressie en CVS?

Deze ziektebeelden komen vaak voor wanneer je handelingen niet congruent zijn met jouw gevoelens. Maar dat is voor in een volgende BLOG.