De reden van het komen en gaan van cliënten

Alle puzzelstukjes vallen samen en mijn AHA-momenten wil ik blijven delen met jou!
Volg me dus op de voet!
Dit kan je doen door o.a. lid te worden van mijn Facebookgroep.
Ik kijk er naar uit om je daar te ontmoeten, dat is toch net iets interactiever.

In mijn vorige blog schreef ik dat angst voor het verliezen van cliënten bij doorverwijzing, ziekte, vakantie,… iets is waar veel collega’s mee worstelen.

Mijn doel is om jou te verlossen van je angsten zodat je zelfvertrouwen stijgt.
Een leven vol zelfvertrouwen is echt veel beter en gemakkelijker!

Op een bepaald moment liep ik zelf aan tegen de vragen die in me opkwamen waarom bepaalde mensen na een aantal keren komen toch niet meer kwamen.

Deed ik iets fout?
Was ik te duur?
Misschien was mijn praktijkruimte niet goed?

M.a.w. ik trok mezelf in vraag

Gelukkig kon ik met mijn bezorgdheden en piekergedachten bij andere zelfstandigen terecht. Zo sprak ik met de kapper die jarenlang bezig was of de slager of bakker. Verschillende sectoren om daar iets gemeenschappelijk te vinden.

Allen zeiden ze dat mensen op bepaalde momenten je deur zouden plat lopen en je hen vaak zou zien en horen en plots helemaal niet meer. Mensen “verleggen“ zich regelmatig.

Voor mij was dit een antwoord. Ik kon me in deze stelling vinden, zeker als ik eerlijk naar mijn eigen gedrag kijk. Vb. bij momenten neem ik me voor om op regelmaat een gelaatsverzorging te doen en dan komt het leven tussen en meteen ook geen nieuwe afspraken. Dan ligt dat ook weer even stil. Dat heb ik ook bij de kapper. Voor mezelf weet ik dat ik best op voorhand één of twee afspraken heb staan.

Maar dat is nog niet mijn AHA-moment

Eigenlijk is het heel normaal dat je cliënten af en toe naar een andere collega overstappen of een andere therapievorm. Het is niet normaal dat ze slechts één keer komen en dan meteen overstappen naar een ander iets. Dit zijn eerder shoppers in de gezondheidszorg op zoek naar het perfecte magische pilletje die alle zorgen, pijntjes en negatieve dingen als sneeuw voor de zon doet smelten.

Jij weet even goed als mij dat dit zo niet werkt.
Therapeuten genezen niet! Het is de cliënt die geneest en verantwoordelijk is voor het genezingsproces.
Shoppers in de gezondheidszorg zijn nog niet klaar om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dat is voor jou lastig want jij wilt iedereen zo goed mogelijk ondersteunen en je ziet de mogelijkheden en de potentie bij de cliënt die voor jou zit.

Weet dat het niet aan jou ligt!
Je cliënt is nog niet klaar om 100% te kiezen voor zichzelf.

Het enige dat jij op dat moment kan doen is je cliënt educeren.
Hoe je dat doet, leer ik jou in de Reflexology Academy4u.

Mensen komen op jouw pad omdat zij iets van jou kunnen leren en jij iets van hen. Soms is dat niet meteen zichtbaar of duidelijk maar het is er wel.

Op het moment dat “de les” geleerd is, verdwijnen mensen van jouw pad en jij uit hun pad. Dat wil daarom niet zeggen dat ze nooit meer terugkomen, maar voor even hebben ze lessen te leren via andere mensen.

Voetreflexologie is laag per laag werken waardoor je systematisch blokkades helpt overwinnen.
Soms is dat obstakel te groot en hebben iemand anders nodig.

Focus je niet op de mensen die niet (meer) komen, maar hecht belang aan de mensen die nu in je leven zijn. Heb vertrouwen dat de juiste mensen naar jou toe komen op precies het juiste moment. En neem actie zodat mensen de weg naar jou vinden.

Actie vanuit vertrouwen dat alles goed komt!

Ik wens je een bloeiende praktijk toe!

Xoxo Hilde

PS: heb je iets aan deze blog?
Geef dan zeker een dikke duim of deel het!