Als beginnend reflexoloog kom je heel veel verschillende soorten cliënten tegen

Jij weet nog niet goed welke cliënten je eigenlijk wilt in je praktijk want als ik je zou vragen wat jouw doelgroep is, dan ga je me eerst aankijken en dan zal je me heel waarschijnlijk antwoorden dat iedereen welkom is in jouw praktijk.

Ah, ik versta het 100% want ik dacht ook zo. Je wilt natuurlijk iedereen helpen vanuit je pas opgedane kennis.

In het begin zie je alleen maar vrienden en kennissen. Al blijven deze doorgaans niet komen eens je echt geld vraagt voor jouw waardevolle werk. Daar zal je even ondersteboven van zijn, wat helemaal te begrijpen is.

Geld is meer dan gewoon een muntstuk of een briefje

Geld is een uitdrukking van waarde. En ik weet dat heel veel mensen voetreflexologie leren om mensen te helpen, maar geld is geen vies, vuil woord. Geld is een ruilmiddel. Het meest gebruikte ruilmiddel in de wereld maar daarom niet het enige!

Geld is meer dan gewoon een muntstuk of een briefje

Maar er is een groep mensen met voldoende financiële middelen, die enkel bij jou komen mocht je zo goed als gratis werken. Anders zie je hen niet…

Is dit de groep mensen waarmee jij wilt werken?

Voor mezelf kan ik stellen: NEEN!

Vind ik dat erg? NEEN!

Steek ik daar nog professioneel tijd en energie in? NEEN!

Dat vond ik wel een belangrijke les! Om mijn tijd en energie vooral te steken in de mensen die er helemaal voor open staan en minder in mensen overtuigen van de kracht van reflexologie!

Maar op een bepaald moment merkte ik dat ik aandacht moest besteden aan “marketing”. Eigenlijk een nog viezer woord voor mij dan geld. Misschien is dat voor jou ook het geval. Tijdens mijn opleiding leerde ik dat de juiste mensen wel de weg naar mij gingen vinden.

Jong en naïf dat ik was, geloofde hierin.
Maar ondertussen weet ik wel beter!

Tijden veranderen!

Marketing is meer dan gewoon wat folders en flyers bedelen. In het begin van mijn carrière raakte ik er nog mee weg. Maar ja, ik heb mijn praktijk wel al sinds 2005! Dat was toch een andere tijd.

Nu is er echt wel marketing nodig wil jij jouw praktijk op de kaart zetten!

Vandaar dat ik na de online basisopleiding voetreflexoloie, waar een start zit van marketing, in de vervolgopleiding, namelijk de Academy, veel aandacht besteed aan marketing.

Mijn opleidingen zijn er op gericht dat jij van A tot Z begeleiding krijgt.

Dus eerst de online basiscursus voetreflexologie!
Hier verwerk je alles op eigen tempo.
Na de verwerking krijg je van mij persoonlijk feedback op je technieken op een terugkommoment.
Dit is bovendien ook het perfecte moment om dieper in te gaan op je vragen of om even met je mee te denken over jouw praktijk.
Na de terugkomdag ga je naar huis om verder te oefenen en de leerstof te leren.
En dan kom je een tweede keer persoonlijk langs (in Lokeren) om je examen af te leggen.
Een examen is in mijn ogen een momentopname voor jezelf waar jij en ik kijken hoe ver je staat.
Na het slagen van het examen ontvang je een attest.
Je bent nu in staat om cliënten te ondersteunen naar een diepere ontspanning en evenwicht brengen. Je leerde een stevige brok anatomie en fysiologie, de reflexzones op de voeten en technieken. Deze bracht je samen tot één geheel.

Het therapeutisch denken leer je in de Reflexology Academy4u.
Dit is een website waar elke maand opnieuw, nieuwe informatie bij komt gedurende 3 jaar. Na deze 3 jaar blijf je lid zonder verder te betalen want de reflexologiewereld staat nooit stil. Dus de Academy blijft groeien.

Hier worden ziektebeelden besproken en hun mogelijke aanpak. Alsook marketing is een deel van het programma. Allemaal super boeiend dus KLIK HIER zeker door voor meer info.

Waarom moet je weten welke cliënten jij wilt in jouw praktijk?

Alle mensen, is een heel ruim publiek. En ja, in principe is iedereen welkom in mijn praktijk! Maar ik kan mijn aandacht niet richten op iedereen als het gaat over marketing. Mijn favoriete manier is bloggen om mensen te inspireren.

Maar bloggen kan over alles gaan!

Ik vind het belangrijk om te inspireren vanuit mijn eigen verhaal en de mensen rondom mij. Het zou niet echt zijn als ik zo praten over voorbeeld gehandicaptenzorg. Ik heb massa’s respect voor mensen die bij deze mensen ondersteuning geven. Maar het is totaal niet mijn gave.

Mijn praktijk is bovendien niet toegangelijk voor rolstoelpatiënten. Mensen moeten sowieso een dorpel over en dan 2 treden. Dit huis hebben we gekocht en we konden heel wat van onze verlangens afvinken. Maar die 2 trapjes, tja, die waren er nu eenmaal…

Ooit had ik iemand aan de telefoon die me verweet dat het een schande was dat mijn praktijk niet toegankelijk is voor een rolstoel, terwijl ik hem naar een collega doorverwees. Ik ben toen ook even niet goed geweest van dat telefoontje en twijfelde aan mezelf.

Terwijl ik verantwoord gehandeld heb door hem door te verwijzen naar een collega.

Respect werkt langs twee kanten. En vriendelijkheid en respect kosten geen geld, soms wel wat moeite. Omdat jij je over je eigen frustraties moet zetten. Maar dat heeft dan weer alles met persoonlijke groei te maken en bewustwording. Dit is trouwens het hoofdthema van mijn praktijk. Neem gerust een kijkje op mijn praktijkwebsite: www.HildeSchoonjans.be

Dus door te proberen, mezelf te observeren en persoonlijk te groeien, ontwikkelde ik mijn “ideale cliënt”. Mijn communicatie richt ik dus naar hen. Iedereen die zich aangesproken voelt, is welkom. Anderen vinden hun weg naar collega’s.

Werken met mensen waar ik echt graag mee werk

Maar door te weten wie mijn ideale cliënt is, werk ik ook met mensen waarmee ik echt graag werk! Dat schept me zo een werkvreugde!

Daar ging wel een enorme tijd over. En deze tijd wil ik voor jou inkorten. Vandaar dat ik over persoonlijke ontwikkeling, marketing en jouw ideale cliënt uitgebreid praat in de Reflexology Academy4u.

Een prachtige droom van een studente

Een paar jaar geleden had ik een studente met een pracht van een droom voor haar praktijk.

Ik deel haar droom omdat het jouw hart misschien ook in vuur en vlam zet. En omdat ik er van overtuigd ben dat er nood is aan collega’s die dit met hart en ziel verwezenlijken.

Haar droom was om mensen met een beperking te ondersteunen via voetreflexologie.
Ze zag het al helemaal voor zich met een comfortabele stoel of tafel en met een systeem om mensen te tillen in haar praktijk.

Hoe mooi is dat!

Wil je het in je eigen praktijk integreren? Super!

Zoek er informatie over op, kijk naar hulpmiddelen die aanwezig zijn op de markt,… vb. tillift, kousenaantrekker, toiletverhoger en armsteunen,…

Praat met zorgwinkels, met ergologen, met potentiële cliënten en luister naar hun noden en behoeften.

Maak een plakboek, een droombord en neem stappen om dit te realiseren, als het echt iets is wat bij jou past!

Ik wens je veel succes toe!